Reklamačný poriadok
REKLAMAČNÝ PORIADOK (ZÁRUKA,
REKLAMÁCIE)
Tento reklamačný poriadok sa riadi
príslušnými ustanoveniami Občianskeho zákonníka v znení neskorších predpisov
a ustanoveniami zákona č.250/2007 Z. z. o o ochrane spotrebiteľa a o
zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení
neskorších predpisov pri zodpovednosti za vady a uplatňovaní zodpovednosti za
vady predávaných tovarov a poskytovaných služieb.
1. Predávajúci zodpovedá za vady, ktoré má tovar pri prevzatí kupujúcim. Pri
použitých veciach nezodpovedá za vady vzniknuté ich použitím alebo opotrebením.
Pri veciach predávaných za nižšiu cenu nezodpovedá za vadu, pre ktorú bola
dojednaná nižšia cena. Ak predávajúci
preukáže, že kupujúci pred prevzatím o chybe tovaru vedel alebo ju sám
spôsobil, nie je predávajúci povinný nároku kupujúceho vyhovieť. Ak nejde o
veci, ktoré sa rýchlo kazia, alebo o použité veci, zodpovedá predávajúci za
vady, ktoré sa vyskytnú po prevzatí veci v záručnej dobe (záruka). Zárukou za
akosť sa predávajúci zaväzuje, že tovar bude po určitú dobu spôsobilý na
použitie na obvyklý účel alebo že si zachová obvyklé vlastnosti.
2. Na vybavovanie reklamácií sa vzťahuje platný reklamačný poriadok.
Kupujúci odoslaním objednávky predávajúcemu potvrdzuje, že bol riadne
informovaný o podmienkach a spôsobe reklamácie tovaru vrátane údajov o tom, kde
možno reklamáciu uplatniť, a o vykonávaní záručných opráv v súlade s ust. §18
ods. 1 zákona č.250/2007 Z.z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona
Slovenskej národnej rady č.372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších
predpisov (ďalej len "Zákon").
3. Reklamačný poriadok sa vzťahuje na produkt zakúpený kupujúcim od
predávajúceho vo forme elektronického obchodu na internetovej stránke
elektronického obchodu predávajúceho, alebo prostredníctvom elektronickej
pošty, alebo inak.
4. Reklamačný poriadok v tejto podobe je platný pre všetky
obchodné prípady, pokiaľ nie sú zmluvne
dojednané iné záručné podmienky.
5. Kupujúci má
právo uplatniť si u predávajúceho záruku len na produkt, ktorý vykazuje
chyby, ktoré zavinil výrobca, dodávateľ alebo predávajúci, vzťahuje
sa naň záruka a bol zakúpený u predávajúceho.
6. Kupujúci vykoná prehliadku produktu pri prevzatí produktu. Po zistení
chyby produktu, môže uplatniť nároky z chýb zistených pri tejto
prehliadke. Uznanie záruky u predávajúceho kupujúcim zaniká, pokiaľ neboli
počas záručnej doby naplnené podmienky uvedené v bode 16.
7. Ak produkt vykazuje chyby, zákazník má právo uplatniť reklamáciu
u predávajúceho v súlade s ustanoveniami §18 ods. 2 zákona o ochrane
spotrebiteľa prostredníctvom elektronickej pošty alebo telefonickým kontaktom.
8.
Reklamačné konanie produktu, ktorý sa dá objektívne
predložiť predávajúcemu začína dňom, kedy sú splnené všetky
nasledujúce podmienky:
a. reklamovaný produkt spotrebiteľ odošle na adresu: Slovak distribution, s. r. o., Kutuzovova 3290/17, 83103, Bratislava, tel.
0910 534 993, IČO 53 070 992,
b. spolu s
reklamovaným produktom bol na vyššie uvedenú adresu predložený doklad o kúpe –
pokladničný doklad (faktúra), meno a adresa spotrebiteľa, prípadne telefonický
kontakt, presné popísanie chyby produktu, prípadne ako došlo k chybe
produktu.
9.Vzor
reklamačného protokolu je dostupný na adrese :
https://www.zuvaj.sk/reklamacny-protokol.pdf spotrebiteľ vyplní
v reklamačnom protokole kolónky v bodoch a-g a reklamačný
protokol odošle predávajúcemu elektronickou poštou, alebo slovenskou poštou./
10. Začiatok reklamačného konania je zároveň dňom uplatnenia reklamácie.
Reklamovaný produkt kupujúci predloží na mieste uvedené ho v tomto reklamačnom
poriadku /bod 8.a./.
11.V mieste určenom na prijímanie reklamácií je predávajúci povinný
zabezpečiť prítomnosť osoby poverenej vybavovať reklamácie v
súlade s ust. § 18 ods. 3 Zákona.
12. Kupujúci si uplatňuje zodpovednosť za vady produktu u predávajúceho
bez zbytočného odkladu. V prípade, že je tovar vrátený predávajucemu
v inom ako neporušenom stave a obale, je zákazník povinný nahradiť
predávajucemu hlavne náklady spojené s uvedením tovaru do pôvodného stavu a
vzniknutú škodu na tovare (neúplný obsah, poškodený obal, opotrebovaný alebo
znečistený tovar a pod.)
Tovar, odošlite doporučene a
poistený, nakoľko neručíme za jeho prípadnú stratu na ceste k nám. Tovar
neodosielajte na dobierku.
13. Predávajúci vydá v deň prijatia reklamácie kupujúcemu doklad o
prijatí reklamácie tovaru v písomnej forme, napr. vo forme mailu, alebo v
písomnej podobe, v ktorom je povinný presne označiť chyby tovaru v súlade
s ust. § 18 ods. 5 Zákona.
14. Ak spotrebiteľ uplatní reklamáciu, predávajúci alebo ním poverený
zamestnanec alebo určená osoba je povinný poučiť spotrebiteľa o jeho
právach podľa všeobecného predpisu na základe rozhodnutia spotrebiteľa,
ktoré z týchto práv spotrebiteľ uplatňuje, je povinný určiť spôsob
vybavenia reklamácie podľa § 2 písm. m) ihneď, v zložitých prípadoch najneskôr
do 3 pracovných dní odo dňa uplatnenia reklamácie, v odôvodnených
prípadoch, najmä ak sa vyžaduje zložité technické zhodnotenie stavu
výrobku alebo služby, najneskôr do 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie.
Po určení spôsobu vybavenia reklamácie sa reklamácia vybaví ihneď, v
odôvodnených prípadoch možno reklamáciu vybaviť aj neskôr; vybavenie reklamácie
však nesmie trvať dlhšie ako 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie. Po
uplynutí lehoty na vybavenie reklamácie má spotrebiteľ právo od zmluvy odstúpiť
alebo má právo na výmenu produktu za nový produkt.
Ak kupujúci uplatnil reklamáciu
výrobku počas prvých 12 mesiacov od kúpy, môže predávajúci vybaviť reklamáciu
zamietnutím len na základe odborného posúdenia; bez ohľadu na výsledok
odborného posúdenia nebude od kupujúceho vyžadovať úhradu nákladov na odborné
posúdenie ani iné náklady súvisiace s odborným posúdením. Predávajúci je
povinný poskytnúť kupujúcemu kópiu odborného posúdenia odôvodňujúceho
zamietnutie reklamácie najneskôr do 14 dní odo dňa vybavenia reklamácie. Ak
kupujúci reklamáciu výrobku uplatnil po 12 mesiacoch od kúpy a predávajúci ju
zamietol, predávajúci v doklade o vybavení reklamácie uvedie, komu môže
kupujúci zaslať výrobok na odborné posúdenie. Ak je výrobok zaslaný na odborné
posúdenie určenej osobe, náklady odborného posúdenia, ako aj všetky ostatné s
tým súvisiace účelne vynaložené náklady znáša kupujúci v prípade, že výsledok
odborného posúdenia bol negatívny pre
kupujúceho. Ak kupujúci odborným posúdením preukáže zodpovednosť predávajúceho
za vadu, môže reklamáciu uplatniť znova; počas vykonávania odborného posúdenia
záručná doba neplynie. Predávajúci je povinný kupujúcemu uhradiť do 14 dní odo
dňa znova uplatnenia reklamácie všetky náklady vynaložené na odborné posúdenie,
ako aj všetky s tým súvisiace účelne vynaložené náklady.
15. Oprávnenie kupujúceho na uplatnenie reklamácie vady tovaru je po tom,
ako využil svoje právo a požiadal predávajúceho o odstránenie vady tovaru podľa
bodu 5. týchto reklamačných podmienok a bez ohľadu na výsledok reklamácie už
opätovne nie je oprávnený pre tú istú jedinečnú vadu (nie vadu rovnakého druhu)
uplatňovať reklamáciu opakovane.
Kupujúci nemá nárok na reklamáciu
vád na ktoré bol upozornený v bode 16. alebo, ak kúpil tovar s označením
použitý.
Odstraniteľná vada – pokiaľ by boli
náklady na odstránenie vady rovnaké ako cena tovaru, predávajúci môže dodať
kupujúcemu náhradný tovar. Voľba riešenia reklamácie je na predávajúcom.
16. Nárok na uznanie záruky u predávajúceho kupujúcim zaniká:
a. nepredložením dokladu o zaplatení (kópiu dokladu odporúčame kupujúcemu
si zabezpečiť a ponechať si), dodacieho listu
b. uplynutím
záručnej doby produktu,
c. mechanickým
poškodením produktu spôsobeným kupujúcim,
d. používaním produktu v podmienkach, ktoré neodpovedajú prirodzenému
prostrediu,
e. neodborným zaobchádzaním, obsluhou, alebo zanedbaním starostlivosti o
produkt,
f. poškodením produktu nadmerným zaťažovaním, nesprávnou manipuláciou, alebo
používaním v rozpore s podmienkami uvedenými v dokumentácii, všeobecnými
zásadami, technickými normami alebo bezpečnostnými predpismi platnými v SR,
g. poškodením produktu neodvrátiteľnými alebo nepredvídateľnými
udalosťami,
h. poškodením produktu náhodnou skazou a náhodným zhoršením, iným
neodborným zásahom, poškodením či atmosférickou elektrinou alebo iným
zásahom vyššej moci, neoprávneným zásahom do produktu,
i. ak vada tovaru vznikla zásahom do tovaru k tomu neoprávnenej osoby.
j. ak ide o zjavnú vadu, ktorú kupujúci mohol zistiť kontrolou zásielky pri
doručení tovaru a ktorú neoznámil predávajúcemu v súlade s bodom 21. obchodných podmienok.
17. Predávajúci je povinný vybaviť reklamáciu a
ukončiť reklamačné konanie jedným z nasledujúcich spôsobov:
a. odovzdaním opraveného produktu,
b. výmenou produktu,
c. vrátením kúpnej ceny produktu,
d. vyplatením primeranej zľavy z ceny produktu,
e. písomnou výzvou na prevzatie predávajúcim určeného plnenia,
f. odôvodneným zamietnutím reklamácie produktu.
18. Predávajúci je povinný pri uplatnení reklamácie vydať kupujúcemu
potvrdenie. Ak je reklamácia uplatnená e-mailom, predávajúci je povinný
potvrdenie o uplatnení reklamácie doručiť kupujúcemu ihneď; ak nie je možné
potvrdenie doručiť ihneď, musí sa doručiť bez zbytočného odkladu, najneskôr
však spolu s dokladom o vybavení reklamácie; potvrdenie o uplatnení reklamácie
sa nemusí doručovať, ak kupujúci má možnosť preukázať uplatnenie reklamácie
iným spôsobom.
19. Záručná doba na nový tovar je 24 mesiacov, pri zhotovení veci na
zákazku odo dňa uzavretia kúpnej zmluvy. Záručná doba na použitý tovar je 12
mesiacov. Záručná doba sa predlžuje o dobu, po ktorú kupujúci nemohol
používať tovar z dôvodu záručnej opravy tovaru. Na uplatnenie reklamácie
postačuje doklad o kúpe.
20. Pokiaľ ide o odstrániteľnú chybu, bude reklamácia vybavená
nasledujúcim spôsobom:
a. predávajúci zabezpečí odstránenie chyby, alebo,
b. predávajúci
chybný produkt vymení za nový, identický ako reklamovaný produkt.
22. Pokiaľ sa jedná o chybu, ktorú nemožno odstrániť, alebo o jednu
viackrát opakovanú odstrániteľnú chybu, alebo o väčší počet rôznych
odstrániteľných chýb, a ktoré bránia tomu, aby mohol byť produkt
riadne užívaný ako bez chyby, predávajúci vybaví reklamáciu:
a. zrušením kúpnopredajnej zmluvy, alebo na žiadosť zákazníka výmenou
produktu za tovar iný funkčný, rovnakých, alebo lepších technických
parametrov, alebo
b. v prípade, že nemôže predávajúci vykonať výmenu produktu za iný,
vybaví reklamáciu vystavením dobropisu na chybný produkt.
23. Pre účely reklamácie sa za viackrát opakovanú odstrániteľnú chybu
považuje výskyt a odstránenie tej istej odstrániteľnej chyby viac ako dvakrát.
24. Pre účely reklamácie sa za väčší počet rôznych odstrániteľných chýb
považuje výskyt a odstránenie viac ako dvoch rôznych odstrániteľných chýb.
25. V prípade, že predávajúci ukončí reklamačné konanie ako zákonom
odôvodnené zamietnutie reklamácie, ale chyba produktu podľa spotrebiteľa
objektívne jestvuje a nebola odstránená, môže si kupujúci uplatniť svoje
právo na odstránenie chyby produktu prostredníctvom súdu.
26. Záruka sa nevzťahuje na neodborný zásah do produktu, resp.
nedodržanie postupu uvedenom v návode na použitie - u produktov
u ktorých takýto postup vyplýva z povahy výrobku.
27. Poučenie pre spotrebiteľa: (1) Ak ide o vadu, ktorú možno odstrániť, má
kupujúci právo, aby bola bezplatne, včas a riadne odstránená. Predávajúci je
povinný vadu bez zbytočného odkladu odstrániť. (2) Kupujúci môže namiesto
odstránenia vady požadovať výmenu produktu, alebo ak sa vada týka len súčasti
produktu, výmenu súčasti, ak tým predávajúcemu nevzniknú
neprimerané náklady vzhľadom na cenu produktu alebo závažnosť vady. (3)
Predávajúci môže vždy namiesto odstránenia vady vymeniť vadný produkt za
bezvadný, ak to kupujúcemu nespôsobí závažné ťažkosti. (4) Ak ide o vadu, ktorú
nemožno odstrániť a ktorá bráni tomu, aby sa produkt mohol riadne užívať ako
produkt bez vady, má kupujúci právo na výmenu produktu alebo má právo od zmluvy
odstúpiť. Tie isté práva prislúchajú kupujúcemu, ak ide síce o
odstrániteľné vady, ak však kupujúci nemôže pre opätovné vyskytnutie
sa vady po oprave alebo pre väčší počet vád produkt riadne užívať. (5) Ak ide o
iné neodstrániteľné vady, má kupujúci právo na primeranú zľavu z ceny
produktu.
Kupujúci môže namiesto odstránenia
vady požadovať výmenu veci, alebo ak sa vada týka len súčasti veci, výmenu
súčasti, ak tým predávajúcemu nevzniknú neprimerané náklady vzhľadom na cenu
tovaru alebo závažnosť vady. Predávajúci môže vždy namiesto odstránenia vady
vymeniť vadnú vec za bezvadnú, ak to kupujúcemu nespôsobí závažné ťažkosti. Ak
ide o vadu, ktorú nemožno odstrániť a ktorá bráni tomu, aby sa vec mohla riadne
užívať ako vec bez vady, má kupujúci právo na výmenu veci alebo má právo od
zmluvy odstúpiť. Tie isté práva prislúchajú kupujúcemu, ak ide síce o
odstrániteľné vady, ak však kupujúci nemôže pre opätovné vyskytnutie sa vady po
oprave alebo pre väčší počet vád vec riadne užívať (zvyčajne tretia reklamácia
pre rovnakú závadu alebo štvrtá pre odlišné závady). Ak ide o iné
neodstrániteľné vady, má kupujúci právo na primeranú zľavu z ceny veci.
Alternatívne
riešenie sporov
a) Nakupujúci – spotrebiteľ
– má právo obrátiť sa na predávajúceho so žiadosťou o nápravu (e-mailom na info@zuvaj.sk,
ak nie je spokojný so spôsobom, ktorým predávajúci vybavil jeho reklamáciu
alebo ak sa domnieva, že predávajúci porušil jeho spotrebiteľské práva. Ak
predávajúci odpovie na túto žiadosť zamietavo alebo na ňu neodpovie do 30 dní
od jej odoslania, spotrebiteľ má právo podať návrh na začatie alternatívneho
riešenia sporu subjektu alternatívneho riešenia sporov (ďalej len subjekt ARS)
podľa zákona 391/2015 Z.z. ARS subjektami sú orgány a oprávnené právnické osoby
podľa §3 zákona 391/2015 Z.z. Zoznam subjektov ARS je možné nájsť na stránke
Ministerstva hospodárstva SR www.mhsr.sk. Návrh môže spotrebiteľ podať spôsobom určeným podľa
§12 Zákona 391/2015 Z.z.
b) Spotrebiteľ
môže podať sťažnosť aj prostredníctvom platformy alternatívneho riešenia sporov
RSO, ktorá je dostupná online na http://www.economy.gov.sk/obchod/ochrana-spotrebitela/alternativne-riesenie-spotrebitelskych-sporov-1/zoznam-subjektov-alternativneho-riesenia-spotrebitelskych-sporov
Európske spotrebiteľské centrum Slovenská republika, so sídlom Mlynské nivy
44/A 827 15, Bratislava 212 Slovenská republika, je kontaktným miestom podľa
Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 524/2013 zo 21. mája 2013 o
riešení spotrebiteľských sporov on-line a dopĺňa nariadenie (ES) č. 2006/2004 a
smernice 2009/22 / ES (nariadenie o riešení spotrebiteľských sporov on-line).
c) Alternatívne riešenie sporov môže
využiť len spotrebiteľ – fyzická osoba, ktorá pri uzatváraní a plnení
spotrebiteľskej zmluvy nekoná v rámci predmetu svojej podnikateľskej činnosti,
zamestnania alebo povolania. Alternatívne riešenie sporov sa týka len sporu
medzi spotrebiteľom a predávajúcim, vyplývajúceho zo spotrebiteľskej zmluvy
alebo súvisiaceho so spotrebiteľskou zmluvou. Alternatívne riešenie sporov sa
týka len zmlúv uzatvorených na diaľku. Alternatívne riešenie sporov sa netýka
sporov, kde hodnota sporu neprevyšuje sumu 20 EUR. Subjekt ARS môže od
spotrebiteľa požadovať úhradu poplatku za začatie alternatívneho riešenia sporu
maximálne do výšky 5 EUR s DPH.
V Bratislave, dňa 01.08.2023